ENRO
Banner Sistematic Engineering
Monorail

Aglomeratiile urbane sunt puternic afectate de congestie, un fenomen prezent atat in zonele metropolitane  cat si, din ce in ce mai mult in ultima vreme, in orasele de dimensiuni medii spre mari. In toate aceste zone, competitia pentru spatiu, intre modurile de transport este din ce in ce mai acerba.

In acest context, sistemul inovativ Monorai ofera municipalitatilor una din putinele solutii viabile pentru structurarea spatiului public in zonele in care nu exista nicio sansa de a mai implementa solutii clasice de transport de genul autobuzelor, tramvaielor sau metroului.
Prin implementarea monoraiului, care muta traficul de pasageri din zona critica, foarte disputata, de la sol, indicatorii de satisfactie, ca o componenta de baza a nivelului calitatii vietii, inregistreaza cresteri semnificative. Aceasta se intampla nu numai in randul beneficiarilor directi ai acestor servicii de transport inovative , in speta pasagerii monoraiului ci si indirect, in randul utilizatorilor celorlalte tipuri de mijloace de transport urbane, publice sau personale, care utilizeaza si apreciaza spatiul suplimentar aparut dupa retragerea unuia dintre competitorii principali.

Sistemul Monorail a oferit singura solutie viabila in orasele foarte aglomerate pentru zonele in care nu aveau nicio sansa de a implementa solutii clasice de transport de genul autobuzelor, tramvaielor sau metroului.

Avantaje sistemului Monorail date de gabarit:

  • Amprenta mica la sol (practic doar sectiunea stalpilor) desfiinteza orice concurenta in ceea ce priveste spatiul necesar, atat pe durata santierului cat si dupa inceperea exploatarii. Nu sunt necesare santiere imense care sa deregleze ani in sir traficul si linistea unor intregi cartiere, nu expropieri masive sau relocari costisitoare de utilitati ca la metrou, sau chiar la tramvaiele care circula la sol)
  • Din motivele de mai sus , costurile stabilite in faza de Proiect Tehnic, scad la sub 1/3 din costurile metroului, de exemplu. Beneficiul total poate fi insa apreciat deabia in etapa postcalcul, cand se poate determina adevarata economie, generata de evitarea exproprierilor si relocarilor de utilitati.
  • Amprenta mica permite valorificarea unor coridoare urbane de mult abandonate si scapate din vedere, datorita imposibilitatii folosirii lor in trecut, pentru solutiile clasice

Avantajele sistemului Monorai in contextul competitiei pentru spatiu intre mijloacele de transport urban:

Monoraiul fata de alte mijloace de transport urban care circula pe cale dedicata, nu preia doar pentru el, in defavoarea celorlalti competitori, spatiul necesar ci dimpotriva , prin mutarea de la sol il elibereaza pentru celelalte mijloace de transport , care luptau la acel nivel, pentru spatiu. Astfel:

  • creste volumul de calatori transportat (datorita caii dedicate dar si tehnologiei superioare)
  • scad timpii de asteptare, durata calatoriei si implicit creste gradul de multumire al calatorilor la un nivel de calitate specific sistemelor de tranzit rapid,
  • permite indirect reducerea aglomeratiei in trafic, cedand spatiul de la sol celorlalte mijloace de transport urban, celor personale motorizate (autoturisme, utilitare, camionete, motociclete) si chiar celor asociate traficului nemotorizat (pietoni, biciclisti). Desi este un avantaj indirect, indicii de evaluare a optimizarii traficului si implicit a imbunatatirii calitatii vietii urbane sunt semnificativi.

Avantajele sistemului Monorai date de flexibilitatea sistemului:

Flexibilitate monoraiului de a cobori rapid de pe calea suspendata la nivelul solului, integrandu-se usor in mediana sau in exteriorul strazilor sau podurilor, sau chiar intrand in subteran, il fac cel mai adaptabil mjloc de transport urban.

Flexibilitatea capacitatii de transport relativ la cerere (intre 1.000-30.000 de CalatoriPeOraPeSens) ii permite monoraiului sa acopere o gama extinsa de volume de trafic specifice autobuzelor, tramvaiului si metroului. Avantaje:

  • Pe termen scurt : economii in exploatare prin abordarea eficienta a variatiilor de cerere de trafic si cresterea calitatii serviciilor
  • Pe termen mediu: este posibila elaborarea unor politici de transport metropolitane coerente, care sa prevada de exemplu si termenele de inlocuire cu monorai, a sistemelor de transport ajunse oricum la sfarsitul ciclului de viata si la limita maxima a capacitatii de transport .
  • Pe termen lung: implementarea strategiei de transport va continua sa capitalizeze economiile prezentate mai sus, suplimentandu-le cu cele generate direct de o mai mare uniformizare a parcului in zona vehiculelor cu durata de viata crescuta (vehicul monorail 30 ani, autobuz 10 ani), de integrarea diferitelor sisteme de transport public si indirect, de o relaxare a competitiei pentru spatiu in transportul urban.

 

Domenii de aplicabilitate:

  • Transport de masa (pe magistrale, centuri exterioare, mediane sau combinatii)
  • Turism (centru modern sau istoric, parcuri distractie)
  • Trafic captiv (aeroporturi, campusuri, complexe expozitionale)
Trafic periferic   Traffic Median    Trafic central    Trafic afluent si median
     
             

 

  Sistematic Engineering ofera municipalitatilor sau investitorilor urmatoarele servicii:

Preliminarii

  • Studiul de adaptabilitate a sistemului Monorail la servirea unei ariei urbane si periurbane specifice
  • Corelarea intre nivelurile cererii si capacitatii de transport
  • Identificarea oportunitatilor de integrare cu alte proiecte de transport urban si a solutiilor necesare.
  • Elaborarea setului initial de caracteristici tehnice impuse vehiculului, trenului monorai si infrastructurii.

Planificare

  • Proiectarea sistemului monorai pe baza datelor preliminarii
  • Stabilirea obiectivelor si programului de desfasurare, a responsabilitatilor antreprenorilor, a tehnologiilor utilizate si a resurselor tehnice
  • Cerintele de sistem pentru : vehicule, cale de rulare, alimentare energie, conducerea automata a trenurilor, taxare, mentenanta si garare, comunicatii si supraveghere video
  •  Documentatie de proiectare, fabricare si constructie
  • Cadrul operational: program, timpi calatorie, intervale de succedere, capacitati de transport, configuratii trenuri, dimensionare flota, plan de gestionare a disfunctionalitatilor, pornire/oprire sistem
  • Masuri de siguranta: operare, incendiu, electric, dezastre naturale, situatii de urgenta, personal de siguranta
  • Mediu: poluare aer, apa, sonora: limitarea efectelor soarelui, vantului, precipitatiilor si a inundatiilor.

Implementare:

  • Pregatire si organizare licitatie pentru contractori
  • Planificare lucrarilor si livrarilor
  • Management de proiect
  • Organizare
  • Supraveghere si inspectie lucrari
  • Controlul si asigurarea calitatii
  • Masuratori si plati pe etape
  • Punerea in functiune, verificarea sistemului, receptie
  • Garantie

Toate monorai-urile sunt foarte populare si publicul le voteaza covarsitor ori de cate ori i se da ocazia. Ca urmare a adeziunii cetatenilor la acest gen de proiect, politicienii nu mai vor sa fie perceputi ca investitori ai banilor publici numai in proiecte demodate si fara personalitate, de genul metrourilor si tramvaielor. - Ryan R. Kennedy

Vreti vizibilitate ? Demarati un proiect spectaculos ! Alegeti Monorai-ul !